Wednesday, October 27, 2010

Bubur nasi...Jus Tomato

Bukan sangat rajin tapi memang sangat suke...sedap ke tak sedap ke saya masak juga...selalu orang kate duk berdua membazir je memasak, beli lagi mudah nak lauk ape semua ade, tapi jangan tak tahu..penting kita asah skill memasak...takkan ade anak reramai baru nak belajo memasak kan...

Bukan kate saya tak makan kat kedai, dah tentu lah makan, tengahari nak makan kat mane kalo tak kat kedai sementelah kite ni bekerje...jadi makan malam sebolehnye saya masak..kalo penat sangat makan juga kat kedai...sekali sekala kan....kene jugak makan kat kedai baru tak syok sendiri....

malam ni buat bubur nasi, ade hirisan daging, telur masin, ikan bilis goreng dengan olive oil, cili padi, bawang goreng, tomato, kubis merah, daun bawang dan daun sup, minyak bawang putih...jus tomato dan susu anlene...hari2 panjat tangga kene minum anlene bebanyak....


nak share sikit...bubur nasi saya tak buat sup, just rebus beras dengan daging segar, garam sikit, daging tu kerat2 sikit takut lambat masak, rebus nasi jangan sampai hancur lebur, sedang2 biar nampak lagi tekstur beras tu.tinggal kuah sikit, lepas dah masak asingkan daging, hiris nipis2...

Jus tomato...saya gune 2 biji tomato merah, kalo hijau tak berape sedap bagi tekak saya...potong tomato lepas tu tambah air dan 2 sudu gula...kalo manis sangat tak sedap, biar rase masam2 sikit..lepas tu blend..nak tambah air batu pun boleh....

bahan sampingan tapi kalo takde tak sedap bubur nasi ni...hiris nipis2 daging, dedaunan bagai


ni penting..kalo tak de tak sedap...minyak bawang putih, bawang putih cincang halus2, bersih2, lepas tu panaskan minyak, saya gune olive oil, masukkan bawang putih, goreng sampai kekuningan, naik bau boleh angkat...makan dengan bubur nasi...sedap.....

No comments:

Post a Comment